Tiesitkö, että Foodstockin yritysasiakkaista vastaa tällä hetkellä kolmen henkilön tehotiimi? Toisaalta koko Foodstockin kaupallinen tiimi on osa asiakassuhteiden hoitoa, asiakaspalvelua, uusien asiakkaiden hankkimista ja liiketoimintamahdollisuuksien kehittämistä. Yksinkertaisuuden nimissä on kuitenkin hyvä keskittää katseet tämän tiimin yhteen osaan, asiakkuusvastaaviin eli Commercial Managereihin.
”Vaikka toimimmekin eri tehtävissä, teemme jatkuvasti töitä yli tiimirajojen. Ketterä organisaatio takaa valmiudet menestyä haastavassa ja alati muuttuvassa pelikentässä”,
kertoo kaupallista tiimiä kipparoiva Commercial Director Satu Hyvärinen. Satu antaa esihenkilönä tukea ja turvaa myös Commercial Managereista koostuvalle tiimille.
Kampanjoita, hintaneuvotteluita, raportointia ja monipuolista työnkuvaa. Sitä ovat comien tehtävät.
Commercial Managereidemme eli comien työnkuva on vauhdikas cocktail, jota määrittää vahvasti vastuulla olevien asiakkaiden toiveet ja tarpeet. Comitiimin sisällä työtehtävät onkin jaettu asiakaslähtöisesti. Katja vastaa tietyistä asiakkaista, kun taas Matti toisista. Työnkuvan vaihtelevuus näkyy esimerkiksi siinä, että Katjalla keskiössä on raportointi, data ja tavarantoimittajayhteistyöt, kun Matin asiakkuuksissa korostuvat taas enemmän tuotekehitykseen ja kampanjoiden läpivientiin liittyvät tehtävät.
Asiakkaiden tarpeet muuttuvat jatkuvasti ja samalla myös toimialaan vaikuttavat ulkoiset muutospaineet. Muuntautumiskyky ja projektityöskentely ovatkin siis termejä, jotka liittyvät comien rooliin läheisesti. Comeilla saattaakin olla monta palloa ilmassa, sillä projektit vaihtelevat logistiikan kehitysprojekteista aina raaka-aineiden hintaneuvotteluihin.
Työnkuva yllättää säännöllisesti vielä viidenkin vuoden jälkeen
Foodstockin Comit, Matti ja Katja ovat viihtyneet tehtävissään jo useamman vuoden. ”Parasta tässä työssä on sen monipuolisuus ja tietenkin mukavat työkaverit’’, lähes viisi vuotta tehtävässään viihtynyt Katja kertoo. Jo yli 10 vuoden ajan roolissaan vaikuttanut Matti kuvailee työviikkoansa näin: ”Tyypillinen työviikko pitää sisällään palavereita asiakkaiden kanssa, yhteydenpitoa toimittajiimme, suunnittelua sekä työskentelyä sisäisissä työryhmissä. Työnkuva yllättää säännöllisesti ja viikoittain tulee uusia tilanteita ratkottavaksi.”
Foodstockin upea joukko täyttää niin asiakkaiden kuin tiimikavereiden odotukset.
’’On hienoa, että työkavereiden kanssa voi tehdä asioita yhdessä myös työajan ulkopuolella”, kertoo Katja. ”Mukavat työkaverit kyllä auttavat asiaa”, komppaa myös Matti.
Ei onnistumisia ilman haasteita
Comit Matti ja Katja ovat molemmat samaa mieltä siitä, että työn haastavuus on yksi sen parhaista puolista. ”Haasteena tässä roolissa on kaiken aikatauluttaminen ja työtehtävien priorisointi”, pohtii Katja. Molemmat Katja ja Matti ovatkin ratkaisukeskeisiä tyyppejä, jotka eivät kalpene ison kuvan edessä ja ovat aina valmiita kommunikoimaan joustavasti eri toimialojen edustajien kanssa. ’’On tärkeää saada eri tahot edistämään yhteistä asiaa”, kokoaa Matti osuvasti yhteen ajatusta